sabato 26 giugno 2010

La matematica in testa

Si potrebbe dire che stiamo ancora pagando la bellissima vacanza in Irlanda di un anno fa. Infatti, quest’estate stiamo proprio qui a casa e sappiamo tutti cosa vuol dire, che faremo tanti … ‘COMPI’ (in forma abbreviata la parola ‘compiti’ è meno dolorosa a quanto pare). Ieri Melissa si è messa di sua spontanea volontà a fare le operazioni di matematica, materia che le va abbastanza a genio. Zacky non vuole mai essere da meno per cui stamattina abbiamo fatto un bel po’ di addizioni e sottrazioni con la prova e poi un gioco che lui adora in cui i due giocatori devono fare la somma dell’operazione indicata sulla loro carta e chi ha il numero più alto prende entrambe le carte. Non si è accorto Zacky che in realtà facevo in modo che lui facesse non solo le sue ma anche le mie operazioni! Ci siamo divertiti da matti. Anche a lui piacciono moltissimo i numeri ma senza dubbio ci metterà molta più fatica a raggiungere gli stessi traguardi.

Sapevo che i bambini con la sindrome di Down imparano più facilmente quando hanno dei supporti visivi, ma abbiamo avuto la prova di questo fatto usando Numicon, un sistema per bambini per imparare la matematica. Perché funzione Numicon per bambini con la sindrome di Down più di sistemi tradizionali? A differenza della linea dei numeri ad esempio che è una linea di simboli che richiede comunque un salto mentale per concepire la grandezza del numero, Numicon da realmente un senso di quantità.

Stasera, appena prima di scivolare sotto le coperte per addormentarsi Zacky, con tanto entusiasmo ha cominciato a dire le somme … beh, almeno quelle che piacciono a lui: “zero più cinque fa cinque” (0+5=5) e poi “tre cento novantadue più zero fa trecento novantadue” (392+0=392) ecc. Ho provato io a chiedere qualche somma facile che pensavo conoscesse a memoria come 3+3 e 5+5 e infatti mi ha risposto senza grossa difficoltà. Poi mi dice: “Mamma, quanto fa 13+13?” e senza aspettare, con gli occhi vivacissimi e voce eccitata, risponde da solo “tre più tre … sei! Uno più uno fa due … ventisei!!” (3+3=6 1+1=2 quindi 26). Senza ne penna ne linea dei numeri ne Numicon, aveva messo i due numeri in colonna e fatto la somma in testa! Oh wow, potrebbe superare sua mamma dopo tutto!


Math in his head

I guess you could say that we are still paying for the wonderful vacation we had in Ireland a year ago. This summer in fact we will be staying right here at home and we all know what that means; we will be doing lots of …. homework! Yesterday, with no pushing from me, Melissa sat down and did a fair bit of the math exercises that had been assigned, a subject that she seems to like rather well. Not wanting to be outdone by his sister, this morning Zacky did a lot of exercises in addition and subtraction and then we played a game that he loves where the two players say the sum of the operation indicated on their card and the player that has the highest number takes both cards. Zacky didn’t seem to notice that I was working it so that he was not only doing the addition on his cards, but mine as well! We had a great time. Zacky loves numbers, but without a doubt it will be much more difficult for him to achieve the same goals as his sister.

I knew that children with Down syndrome were ‘visual learners’ and therefore learn more easily when they have visual supports, but we have now had an actual demonstration of this using Numicon; a system for children to learn mathematics. Why does Numicon work better than traditional methods for children with Down syndrome? Unlike a number line for example that is a line of symbols that still requires a mental leap to understand the size of the number, Numicon gives a concrete sense of quantity.

Tonight at bedtime, just before Zacky slipped down under the covers, he began to do sums with great enthusiasm … well, at least the ones he likes: “zero plus five makes five” (0+5=5) and then “three hundred and ninety two plus zero makes three hundred and ninety two” (392+0=392) etc. I tried asking him some easy sums that I thought by now he might know by heart such as 3+3 and 5+5 and he did in fact answer without any great difficulty. Then showing off a bit he says: “Mamma, how much is 13+13?” and then without waiting, with eyes dancing and excitement in his voice, he answered his own question “three plus three … six! One plus one makes two … twenty-six!!” (3+3=6 1+1=2 therefore 26). With neither pen nor number line nor Numicon, he had put the two numbers in a column and done the sum in his head! Oh wow, he could beat his mother after all!

1 commento:

  1. That's impressive --- We have numicon too - haven't used it in a few years though. I need to pass it on to someone ... :-)

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